maanantai 26. kesäkuuta 2017

Kristiina Vuori: Neidonpaula

Tämän teoksen olen ostanut Elisa kirjan äänikirjana jo pitkä aika sitten. En kuitenkaan halunnut kuunnella tätä ennen kuin olin tutustunut Näkijän tyttäreen, sillä jostain luin että kyseessä on löyhästi jatko-osa. No, ihan näin ei ollut mutta olen kuitenkin tyytyväinen että olen tutustunut Vuoren tuotantoon suht ilmestymisjärjestyksessä. Lukijana on aikaisemmista tuttu Kirsti Valve.


Kaksoset, toistensa peilikuvat, tytöt joiden äidillä on taika veressä. Esi-äiti Eira on elänyt muutama sata vuotta aiemmin, mutta taika on haalistunut ja osin kadonnut. Kaksosissa se on kuitenkin yllättävän vahvana. Tyttöjen isä vastustaa ajatusta noituudesta ja haluaisi sulkea molemmat neidot luostariin, onneksi näin ei kuitenkaan käy.

Tarina sijoittuu 1400-luvun Naantaliin ja sen luostariin. Truda on teoksen kertoja, ja Brita-kaksonen on sivuroolissa, mikä on toisaalta todella harmillista. Olisi ollut mukavaa kuulla myös hänen puolensa tarinasta.

Truda kihlataan porvarispojalle, mutta häitä odotellessa neito viettää aikaansa luostarissa. Sinne tulee maalaajaksi Luukas Danske, johon Truda rakastuu oikopäätä. Aikanaan selviää kuitenkin, ettei Luukas ole aivan sitä mitä on uskotellut. Nuorukaisella onkin ylhäinen tausta, vaikka Trudalle sille ei ole mitään merkitystä.

Tarina oli mielenkiintoinen ja imi mukaansa. Olen tykästynyt toden teolla näihin Vuoren teoksiin. Äänikirjoina nämä toimivat minulle hyvin. Pidän siitä kuinka paljon Vuori viljelee tekstissä vanhoja sanoja, kuinka hän kuvaa historiaa ja teosten lopussa on aina selvitetty teoksen faktoja.

Tämän ovat lukeneet muun muassa myös Kirsi, Ahmu, Kirjahilla sekä Mai.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...